Közlekedj okosan Oroszországban!

Közúti közlekedés:
Az orosz közúthálózat hossza 952 000 km, melyből burkolt 652 500 km. Oroszország közúti hálózatának minősége a nyugat-európaitól elmarad, kivéve talán a fővárost, Moszkvát, ahol az úthálózat jobb állapotú, ám képtelen megbirkózni az egyre szaporodó gépkocsiállomány okozta folyamatos dugókkal és közlekedési káosszal, amelyet az önmagában is látványosságnak számító szerteágazó moszkvai metró próbál enyhíteni.

Szentpetervar-200.jpgAz Oroszországba utazóknak, már csak a helyi közlekedési morál és a rendőri szigor miatt sem árt nagyon figyelmesen és körültekintően közlekedni, és maradéktalanul betartani a közlekedési szabályokat.

Az Oroszországi Föderációban 2008. július 1-jétől új közlekedésrendészeti szabályok léptek életbe. Ezek célja a közúti közlekedés biztonságának javítása:

Az utakon fotó- és videokamerákat helyeztek el, amelyek automatikusan rögzítik a szabálysértéseket. A tulajdonosokra a műszerek adatai alapján róják ki a bírságokat az objektív felelősség alapján.

Sebességkorlátozások:
városban 60 km/h, országúton 90 km/h, autópályán 110 km/h a megengedett maximum.

Figyelem! Zéró tolerancia! A közlekedési rendőrök a helyszínen szondával ellenőrizhetik a gépkocsivezető alkohol-szintjét. A megengedett alkoholszint a gépkocsivezető vérében – akárcsak nálunk – 0,00 ml.

Az oroszországi közlekedési rendőrök az ittas vezetést egy új eszközzel, az “alkohollézer” segítségével is figyelik. A berendezés a sebességmérő radarokhoz hasonlít: a lézert a gépkocsi utasterére irányítják, s amennyiben ott alkoholgőzt észlel, a készülék jelez. A szerkezetet kb. 1 deci vodka elfogyasztása után keletkezett alkoholgőz már működésbe hozza.

2009. január 1-től Oroszország is tagja a nemzetközi Zöldkártya Rendszernek, így aki oda utazik autóval, nem kell a határon külön biztosítást kötnie, mivel a magyar kötelező gépjármű felelősségbiztosítás ott is érvényes. A Zöldkártyát azonban továbbra is minden esetben kötelező kiváltani.

Ha üzemanyagra van szükségünk, ajánlatos a legmegbízhatóbbnak számító Shell, Lukoil, vagy Neste benzinkutaknál tankolni, ahol hitelkártyával is fizethetünk. A jótanácsok közé tartozik az is, hogy kizárólag jó műszaki állapotú gépkocsival induljunk a nagyobb oroszországi túrákra, mert arrafelé autószerviz csupán a városokban található.

Bár a közlekedési hálózatot folyamatosan fejlesztik, a légi közlekedés mellett nagy figyelmet fordítva a vasúthálózat modernizálására is, a járatkésések továbbra is gyakoriak, emiatt a külföldiek könnyen lekéshetik csatlakozásukat, ami adott esetben vízum érvényességi problémához is vezethet!

Vasúti közlekedés:
Oroszország vasúthálózatának hossza 87 157 km ebből 40300 villamosított. A vasúthálózat az európai sztenderdtől eltérő nyomtávú, ezért az országba vasúttal való belépéskor hosszú várakozásra kell számítani. Az ország vasúthálózata a 2. leghosszabb a világon, melyhez plusz közel 30 000 km iparvasút is társul, amelyeken elsősorban teherszállítás zajlik a nagy bányákból a gyárakba és a kikötők felé.

Vízi közlekedés:
Nagy tengerparti kikötővárosok: Kalinyingrád, Szentpétervár, Arhangelszk, Murmanszk, Novorosszijszk, Vlagyivosztok. Az ország belső vízi útjainak rendszere elképesztő méretű: a csatornákkal együtt 112 000 km.

Légi közlekedés:
Az országban 471 repülőtér van, a legjelentősebb nemzetközi repülőterek: Moszkva, (Seremetyevo és Domogyedovo) valamint Szentpétervár (Pulkovo). A nagy moszkvai repülőtereken 24 órás, Vnukovón 12 órás szolgálat működik. A konzul humanitárius megfontolásból, illetve tranzitvízum esetében, kivételesen önállóan is dönthet a vízumkiadásról.

Share on print
Cikk nyomtatása
Share on email
Cikk küldése